Pages

KEK COKLAT LEMBAB



Jiran saya Syida minta tolong buatkan kek coklat.. nak sambut Ulangtahun suami tersayang.. Saya ni.. susah sikit kalau dah masuk bab jiran... Susah nak menolak.. walaupun masa tu kemalasan melanda diri.. gagahkan juga la... saya sayang jiran-jirang saya.... ahakssss....

Syida request nak kek coklat simple je. tak payah nak hias2 bagai..tapi.. kalau kek coklat kosong tak ada hias-hias ni.. mata saya pulak yang sakit...  saya hias juga la dengan biskut cream-o.. kebetulan biskut tu memang ada 2 bungkus dalam peti ais.. kononnya nak buat base cheesecake.. dah seminggu agaknya biskut tu duduk dlm peti ais tak begerak-gerak.. bila anak2 tanya.. "Mama boleh makan tak??...." jawapan saya.... "Tak Boleh!!!!.. nak buat kek.. tapi sampai ke sudah tak buat-buat.. bertabah la nak......




Alang2 dah buat kek coklat tu.. ada lebihan adunan saya buat untuk kitaorang makan sekali... untuk kek kitaorang.. saya tambah sedikit crunchy peanut butter sebagai filling di bahagian tengah kek.. sedap.. ok la..  Jom kita layan resepi yang simple ni...

RESEPI KEK COKLAT MOIST KUKUS

Bahan-bahan:
4 biji telur
1 cawan gula 
1/2 cawan susu pekat manis
1 cawan minyak
1 cawan susu perisa coklat
1 cawan serbuk koko
1 sk baking powder
1 sk soda bikarbonat
1/2 sk garam
1 1/2 cawan tepung gandum  


Cara Membuatnya:
- Panaskan pengukus terlebih dahulu.
- Satukan telur, gula, susu pekat, minyak, susu coklat di dalam mangkuk adunan.
- Putar sehingga adunan kembang dan berbuih.
- kemudian masukkan tepung, serbuk koko, baking powder, garam dan soda bikarbonat. 
- Kacau sebati.


- Tuang ke dalam loyang yang telah di alas dengan kertas minyak.
- Kukus selama lebih kurang 1 jam menggunakan api sederhana.
- Saya tutup permukaan loyang menggunakan wrapping plastik agar air dari penutup loyang tidak jatuh pada permukaan kek.
- Apabila masak.. angkat dan sejukkan.
- Hias mengikut kretiviti anda..

RESEPI GANACHE

Bahan-bahan:
500g Coklat Compound
250g whipping Cream / susu cair
50g Mentega

Cara Membuatnya:
- Dengan menggunakan kaedah Double Boiler.
- Cairkan Coklat dan whipping cream. bila coklat dan cair tutup api. masukkan butter. 
- Kacau perlahan. angkat dan ketepikan 


RESEPI CREAM

Bahan-bahan:
500g Non dairy Whipping Cream
150g Cream Cheese - Lembutkan

Cara Membuatnya:
- Putar whipping cream sehingga kental.
- dalam bekas lain. putar cream cheese sehingga lembut.
- Bahagi sedikit adunan whipping cream ke dalam adunan cream cheese.
- Kemudian masukkan coklat ganache lebihkurang 3 sudu makan ke dalam adunan baki whipping cream tadi. 
- So ada dua cream coklat + whipping cream dan Cream Cheese + Whipping cream.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...