Pages

BINGKA UBI KAYU



Saya sangat suka dengan apa jua jenis makanan yang di perbuat daripada ubi kayu. Saya penggemar tegar ubi kayu.. goreng ke, rebus ke.. lenyek ke.. semua saya suka.. tapi susah juga nak dapatkan ubi kayu yang elok kat tempat saya ni.. Bila berbelanja kat Mydin baru saya beli.. tapi tu pun ubinya tak berapa elok. kena pandai pilih..

Kali ni teringin sangat nak makan bingka ubi.. Sanggup parut ubi kayu.. sampai luka2 jari.. ^__^.. padahal boleh je kalau guna blender.. tapi kenapa ntah saya pegi parut...

Tapi bila dah siap.. berbaloi sungguh dengan luka kecil di jari... rasanya sedap sangat. manisnya just nice.. Anak2 pun suka.. kejap je licin...

Lepas ni.. kalau buat lagi.. nak blender je.. :)


RESEPI BINGKA UBI KAYU

Bahan-bahan:
5 cawan ubi kayu yang di parut
2 cawan santan pekat
1 cawan gula
1 sudu makan tepung gandum
2 biji kuning telur
1 camt baking powder
sedikit perwarna kuning
1/2 sudu teh garam

Cara membuatnya:
- Satukan kesemua bahan. gaul sebati.
- Tuang ke dalam loyang.
- Bakar pada suhu 200'c selama lebihkurang 30 minit. 
- Angkat dan sejukkan. potong bingka setelah sejuk.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...