Pages

KEK BOLA SEPAK DAN CUPCAKE HIASAN LEBAH





Lama sungguh saya tak ambil tempahan kek.. Saya masih bercuti sebenarnya.. tak tau sampai bila.. :)
Kek ni pula di tempah oleh Jiran saya Kak Zarina.. Bila jiran terdekat yang menempah rasa tak sedap hati nak menolaknya.. Lagipun boleh asah skill yang dah menghilang..

Untuk hiasan Cupcake saya serahkan sepenuhnya pada anak kedua saya..Elisya. saya cuma pantau dan tolong sikit je.. Alhamdulillah.. siap akhirnya.. tapi dalam masa nak siap tu.. mulut dia membebel juga.. marahkan saya sebab ambil tempahan ni.. Leceh katanya nak buat lebah kecik2 ni.. ^__^

Saya tak sempat nak buat tutorial menghias kek ni.. InsyaAllah lain kali.. :) untuk kek dan cupcake saya gunakan resepi yang sama. 

RESEPI KEK BUTTER COKLAT

Bahan-bahan:
250g Butter
2 cawan gula
4 biji telur
1 cawan serbuk koko
2 cawan tepung
1 camt baking powder
1 cawan susu uht  

Cara Membuatnya:
- Putar butter dan gula sehingga lembut dan berkrim.
- Masukkan telur sebiji demi sebiji dan adun sebati.
- Kemudian masukkan bahan kering serbuk koko, tepung, dan baking powder
- Tuang perlahan-lahan susu sambil terus di putar rata.
- masukkan kedalam loyang atau bekas cupcake.
- Untuk Cupcake saya bakar selama 30 minit pada suhu 170'c.
- Manakala kek pula saya bakar selama lebihkurang 50 minit menggunakan loyang 9". suhu 180'c.


RESEPI BUTTERCREAM

Bahan-bahan:
250g Pure Butter
100g Shortening
1 cawan susu pekat (lebihkurang)

Cara Membuatnya:
- Satukan butter dan shortening. putar sehingga kembang.
- Kemudian masukkan 1/2 cawan susu pekat terlebih dahulu.. putar rata.. 
- Rasa kemanisan buttercream.. jika belum manis tuang lagi baki susu pekat yang ada.. sesuaikan dengan citarasa anda..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...