Pages

Sotong Masak Kunyit



Bila saya masak sotong masak kunyit ni..agak Trauma sedikit.. sikit je.. ^___^.. terbayang bayang muka BB Tisya yang bengkak.. Di sebabkan cik sutun ni... terpaksa bawak bb Tisya pegi klinik.

Alkisahnya.. anak2 sebenarnya suka makan sotong. Tapi di sebabkan Alergik seafood...saya jarang masak sotong. jadi diorang pun jarang la jumpa sotong.. Cuma kakak Elisya saya perasan kalau bab sotong tak alergik pula.. ok je.. Masa makan.. BB Tisya dan Adam nak rasa sotong. saya pun bagi la sorang 2 ketul. tak berani nak bagi lebih2. kebetulan masa masak ni stok air kelapa dah habis.. jadi memang tak berani bagi. Dah habis makan.. Lauk sotong masih banyak lagi.. ye la sebab saya dan elisya je makan kan.. jadi nak simpan la konon2nya untuk tengah malam kang.. sebab saya tengah2 malam... memang selalu kelaparan.. ^__^ tapi tak sempat tengah malam.. Kakak Elisya.. makan lagi.. BB tisya tengok akaknya makan.. dia pun turut serta.. tak sangka pula dia ambil lauk sotong. banyak lak tu.. saya tak perasan.. Bila dalam setengah jam lepas makan tu..saya perasan bb Tisya asyik gosok2 mata. lepas tu dia asyik terbersin bersin.. saya tanya dia makan sotong tak? dia mengaku dia makan sebab tak tahan tengok akaknya makan.. hehehe... kesiannya.. saya mandikan bersih2.. bagi minum air masak banyak2.. tapi tak jalan.. muka dah tumbuh bintik2 merah. makin lama makin bengkak. 2 2 belah mata pula dah bengkak.. asyik terbersin bersin je.. Tak boleh jadi ni.. kena juga bawak gi klinik. Doktor bagi krim sapu dan ubat alergik. Lepas dari klinik sempat belikan air kelapa.. balik rumah elisya dan adam masing2 ketawa tengok muka BB tIsya.. Katanya macam Alien.. Budak tu dah nangis2 kena usik dek abang dan akaknya.. Dalam 4 5 jam jugakla.. bengkak kat muka surut. Tapi bengkak kat mata tu.. memang sampai esok pagi baru surut..  ok kesimpulannya lepas ni nak masak sotong kena sembunyi sembunyi.... ^___^......

RESEPI SOTONG MASAK KUNYIT

Bahan-bahan:

Sotong - potong dan bersihkan
sedikit serbuk  kunyit
2 biji bawang merah - hiris halus
3 ulas bawang putih - ketuk
1" halia - hiris halus
2 tangkai lada merah - hiris halus
2 biji perahan limau nipis
garam dan sedikit gula

Cara Membuatnya,

- satukan serbuk kunyit dan sotong. ketepikan.
- Tumis bawang merah, halia., lada merah dan bawang putih hingga layu. 
- Masukkan sotong. Biarkan seketika. kemudian masukkan perahan limau nipis. kacau seketika sehingga sotong kelihatan kembang. jangan masak terlalu lama.
- perasakan dengan garam dan gula.
- Angkat dan hidangkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...