Pages

SINGGANG IKAN PUTIH DAN SAYUR CAMPUR





Assalamualaikum Wbt..

Hari ni saya cuti masak sebab tetiba Elisya mengofferkan diri nak masak.. Dah lama tak masak katanya...

Tanya dia nak masak apa?.. tapi dah boleh agak dia nak masak apa... kalau tak tomyam.. mesti singgang ikan.... sebab 2 tu je dia terror masak.. :)
Dan pilihannya adalah singgang Ikan... 

Kebetulan hari tu abg saya dari Sabah datang bawak macam2 ikan.. saya tak kenal nama ikan sebenarnya.. :(.. banyak pula tu.. jadi sepanjang minggu memang menu ikan je... Ikan ni sedap tau.. bentuk macam bawal putih.. tapi lebih berisi dan besar... saya panggil ikan putih je..

Biasanya saya sediakan bahan2.. sayur dah siap potong.. baru elisya masak.. tapi saya akan perhatikan dari tepi. masih tak berani sebenarnya nak bagi dia pegang benda2 panas macam ni.. tapi dari kecik ni la dah nak kena ajar.. esok2 senang nak tolong saya masak..

RESEPI SINGGANG IKAN PUTIH 

Bahan-bahan:
Ikan -bersihkan dan lumur dengan asam jawa
3 ulas bawang putih - tumbuk
1 biji bawang merah - tumbuk
beberapa tangkai cili padi - tumbuk
1 sudu kecil serbuk kunyit
2pcs asam keping
beberapa helai daun limau purut
tomato - belah 4
1 batang serai - di titik

Cara membuatnya:
- Panaskan minyak dalam periuk. tumis bahan tumbuk. tumis hingga naik bau.
- Masukkan air. kemudian masukkan asam keping, serbuk kunyit, serai dan daun limau purut.
- Masak sehingga mendidih.
- Masukkan ikan. Perasakan dengan garam. tutup periuk dan biarkan mendidih seketika sehingga ikan masak.
- masukkan Tomato. masak sekejap. tutup api dan sedia untuk di hidangkan. :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...