Pages

IKAN MASIN MASAK ASAM



Berselera sungguh makan nasi berlaukkan ikan masin masak asam ni. Nasib baik la tak de mertua.. kalau tak.. mertua lalu pun tak perasan... :)

Biasanya kalau saya masak ikan masin.. memang untuk saya je.. saya tak bagi anak-anak makan ikan masin.. kekadang je Elisya atau Adam nak mintak sikit.. Tu pun saya bagi sikit..

untuk saya tak pe... ^__^.. ok jom layan resepi simple.. :)



Bahan-bahan:

Ikan Masin - Di goreng terlebih dahulu
1 biji tomato - potong dadu
1 biji bawang merah - mayang halus
2 ulas bawang putih - hiris halus
3 /4 tangkai cili padi - potong halus
sedikit air asam jawa
garam dan gula

Cara membuatnya:

- Panaskan minyak. tumis bawang dan cili padi hingga naik bau.
- Masukkan tomato. masak sehingga tomato kelihatan kecut.
- Masukkan air asam jawa. perasakan dengan garam dan sedikit gula.
- Masak sehingga kuah kelihatan pekat.
- Kemudian boleh tuang di atas ikan masin yang telah di goreng tadi.
- Siap untuk di hidangkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...