Pages

TERUNG GORENG BERLADA SEDAP


Hidangan paling senang dan paling sedap pada saya.. kalau terung dah masak mcm ni.. cukup terung dan ikan masin gelama... picit cili padi 3 bijik.. memang tak toleh kiri kanan dah.. silap-silap bertambah nasi kat pinggan..


Bila masak Terung goreng berlada ni.. biasanya saya tak letak cili padi.. sebab anak-anak tak tahan pedas.. terpaksa la saya berkorban rasa.. nak pedas... picit cili padi tepi pinggan... gitu la kalau ada anak.... 

jom layan resepi simple

RESEPI TERUNG GORENG BERLADA

Bahan-bahan:
Terung - saya guna 2 biji terung - belah 2 potong 3
4 tangkai cili merah
cili padi - ikut citarasa
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
1/2 genggam ikan bilis - yang telah di goreng
sedikit air asam jawa
garam dan gula secukupnya

Cara membuatnya:
- Goreng terung sehingga lembut terlebih dahulu. saya suka bila ada kesan hangus sedikit pada terung.
- sediakan bahan-bahan untuk di tumbuk. bawang putih, merah dan lada sehingga hancur.
- kemudian tumbuk sedikit ikan bilis. jangan tumbuk sehingga hancur. cukup hancur sedikit.
- Panaskan minyak. tumis bahan yang di tumbuk tadi. masak sehingga naik bau. kemudian masukkan air asam jawa.
- Tumis sehingga garing dan pecah minyak. minyak akan naik ke permukaan. perasakan dengan garam dan sedikit gula.

- Akhir sekali masukkan terung yang telah di goreng tadi. dan gaul sebati. angkat dan sedia untuk di hidangkan.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...