Pages

SOTONG MASAK HITAM


Pon...pon...pon... kak nina datang bawak sotong masak hitam ni.... dah bertahun-tahun tak makan sotong masak hitam ni tau..
Dulu kan.. masa kecik.. Arwah mak saya kalau masak sotong.. mesti masak hitam.. asal beli sotong sotong.. mesti masak hitam.. tak pernah masak kuning.. masak merah.. masak hijau ke... "mak ko hijau"....
Tapi menu ni la paling menjadi kegemaran saya.. kuah mesti penuh. sampai tenggelam2 nasik tu.. siap hirup2 kat pinggan. bila siap makan.. tangan ngan gigi pun naik hitam sama...

Tapi bila ada fatwa mengatakan yang sotong masak hitam ni tak boleh di makan.. di sebabkan dakwat sotong tu adalah najis.. maka saya pun dah tak pernah la makan dan masak sotong hitam lagi.... Dari kecik ko i makan sotong masak hitam.. tup2 dapat tau tak boleh makan... baek la.... saya akur... kah,,kah,,kah,,

Tapi... baru2 ni ternampak artikel di Harian Metro yang mengatakan bahawa pasi sotong tu bukan najis sebaliknya ia adalah sejenis pigmen gelap yang di lepaskan oleh sotong ketika menyelamatkan diri..  yahuuuuu lompat bintang.. nak baca artikel terbaru 2017 ni korang google je la ye pasal sotong ni.. kontroversi sungguh cik sutun dayang senandung ni....

Pada saya..tepuk Dada Tanya Selera.....

RESEPI SOTONG MASAK HITAM

Bahan-bahan:
Sotong - agak2 la korang nak guna sotong banyak mana
2 biji bawang
4 ulas bawang putih
1" halia
cili padi - ikut suka
lada merah
1 sudu kecil lada hitam - kalau suka
air asam jawa
garam secukup rasa

Cara membuatnya:
- Tumbuk atau kisar bawang merah, putih, halia dll.

- Saya asingkan dakwat sotong terlebih dahulu.. ada yang masak terus tak asing.. ikut suka korang nak buat macamana pon... lepas tu saya campur dengan air.


- Panaskan minyak. tumis bahan yang di tumbuk tadi sehingga garing. kemudian masukkan air asam jawa.


- masukkan dawkat sotong tadi yang telah di campur dengan air. air suka korang la nak bubuh banyak mana.. nak pekat bubuh sikit.. nak banyak bubuh banyak... masak sehingga mendidih.

- Akhir sekali masukkan sotong yang telah di bersihkan.

- perasakan dengan garam. jangan masak terlalu lama nanti sotong akan menjadi liat. bila sotong dah masak angkat dan boleh la di hidangkan





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...