Pages

UDANG MASAK KUNYIT



Udang ni kan.. Abang saya bawakkan dari sabah. Sempat naik kapal terbang udang ni... Biasanya kalau abang saya datang ke kl atas urusan kerja atau makan angin.. mesti mintak bawakkan macam2 seafood. kadang2 tu sampai sebulan dalam frezzer..

Cara saya kekalkan kefreshan..kah..kah..kah.. kesegaran uidang tersebut.. masa bersihkan udang.. saya akan lumurkan dengan gula. lepas tu bahagi siap2 masuk dlm plastik. baru masuk dalam frezzer. ikan pun macam tu..  memang fresh. bila masak masih kenyal udangnya walaupun lama duk beku dalam frezzer tu..

Ada yang tanya tak manis ke? tak pon... sebab sebab gula tu tak menyerap langsung kat udang masa beku. nanti dah keluarkan dari freezer basuh la udangnya.. tapi ikan saya tak buat macam pulak.. hihihi

RESEPI UDANG MASAK KUNYIT

Bahan-bahan
Udang - dibersihkan - nak buang kulit pun boleh
2 biji bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
1" halis - hiris
1/2 biji capsicum - hiris
3 tangkai lada merah - hiris halus
1 sudu makan kunyit
sedikit air asam jawa
garam dan serbuk perasa
kacang panjang - jika suka
2 sudu makan sos cili

Cara Membuatnya:
- Bersihkan udang dan lumurkan dengan kunyit.
- Panaskan minyak. tumis bahan hiris sehingga layu.
- Masukkan udang. biarkan seketika.
- Masukkan sedikit air asam jawa. masukkan pula sos cili.
- Perasakan dengan garam dan serbuk perasa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...